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Bücher

Denkena, B.; Rienäcker, A.; Knoll,G.; Bach, F.-W.; Maier, H. J.; Reithmeier, E.; Dinkelacker, F. (Eds.) (2015): Microstructuring of Thermo-Mechanically Highly Stressed Surfaces, Final Report of the DFG Research Group 576., Lecture Notes in Production Engineering, Springer 2015.
ISBN: 978-3-319-09691-9

Dinkelacker, F.; Ulmer, H. (2015): Test of Cylinder Liner Under Fired Engine Conditions, Microstructuring of Thermo-Mechanically Highly Stressed Surfaces, Final Report of the DFG Research Group 576, Springer Verlag, S. 146-166, 2015
ISBN: 978-3-319-09691-9

Dissertationen betreut von Prof. Dinkelacker

Schöffler, Tobias (2017): Motorische Verbrennung von Erdgas-Luft- Gemischen mit Ladungsverdünnung durch rückgeführtes Abgas, Promotion: Hannover 13.10.2016; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 1/2017
ISBN: 978-3-95900-150-2

Ulmer, Hubertus Christian (2015): Einfluss mikrostrukturierter Zylinderlaufbahnen auf die Tribologie der Kolbengruppe bei Nutzfahrzeug-Dieselmotoren, Promotion: Hannover 12.06.2015; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 1/2015
ISBN: 978-3-95900-024-6

Jollet, Sven (2014): Experimentelle und numerische Untersuchungen der instationären dynamischen Innenströmung in Dieselinjektoren, Promotion: Hannover 20.06.2014; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 1/2014
ISBN: 978-3-944586-70-0

Heilig, Ansgar (2013): Untersuchung des Primärzerfalls von Hochdruckdieselsprays mittels optischer Messtechnik, Promotion: Hannover 31.05.2013; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 1/2013
ISBN: 978-3-944586-09-0

Ratzke, Ansgar (2013): Modellierung der Flammenausbreitung und des Flammenlöschens im Gasmotor, Promotion: Hannover 18.12.2013; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 3/2013  | Datei |
ISBN: 978-3-944586-46-5

Wirths, Michael (2013): Analyse der Erreichbarkeit niedrigster Rohemissionen im Nfz-Dieselmotor mittels optischer Diagnostikmethoden, Promotion: Hannover 04.07.2013; PZH-Verlag: Berichte aus dem ITV, Band 2/2013
ISBN: 978-3-944586-17-5

Manickam, Bhuvaneswaran (2012): Numerical Modelling and Simulation of Hydrogen Enriched Premixed Turbulent Flames with RANS and LES Approaches = (Numerische Modellierung und Simulation von wasserstoff-angereicherten turbulenten Vormischflammen mit RANS- und LES-Ansätzen), Promotion: Hannover 24.02.2012; Verlag Dr. Hut, München: Energietechnik
ISBN: 978-3-8439-0403-2

Weymann, Hardy  (2009): Neuronales Berechnungsmodell zur Bestimmung des Brennraumdruckverlaufes aus motorischen Messgrößen, Promotion: Siegen 27.04.2009; Verlag Dr. Hut, München: Thermodynamik
ISBN: 978-3-86853-111-4

Pfadler, Sebastian  (2008): Entwicklung und Einsatz der konditionierten Particle Image Velocimetry zur Charakterisierung und Modellvalidierung turbulenter Vormischflammen, Promotion: Erlangen 26.09.2008; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [200]8,2
ISBN: 978-3-931901-57-8

Aluri, Naresh Kumar (2007): Numerical Modelling of Turbulent Premixed Combustion for Gas Turbine Conditions with Incorporation of Molecular Transport Effects, Promotion: Siegen 17.06.2007; Verlag Dr. Hut, München: Energietechnik
ISBN: 978-3-89963-579-9

Sakhrieh, Ahmad Hasan (2006): Reduction of pollutant emissions from high pressure flames using an electric field = (Reduktion der Schadstoffemissionen von Hochdruckflammen mittels eines elektrischen Feldes), Promotion: Erlangen 14.07.2006; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [200]6,2
ISBN: 978-3-931901-47-9

Most, Dieter  (2005): Untersuchung turbulenter Verbrennungsfelder durch simultane Anwendung gefilterter Rayleigh-Streulicht-Thermometrie (FRS) und Particle-Image-Velocimetry (PIV), Promotion: Erlangen 11.03.2005; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [200]5,2
ISBN: 3-931901-37-8

Muppala, Siva Prasad Reddy (2005): Modelling of turbulent premixed high-pressure combustion with application towards gas turbine combustors = (Modellierung turbulenter vorgemischter Hochdruck-Verbrennung für Anwendungen in Richtung auf Gasturbinen-Brennkammern), Promotion: Erlangen 15.09.2005; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [200]5,4
ISBN: 3-931901-42-4

Soika, Armin  (2001): Laseroptische Untersuchung zum Einfluss des Druckes auf die Struktur turbulenter Vormischflammen, Promotion: Erlangen 20.09.2001; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [200]1,5
ISBN: 3-931901-21-1

Hofmann, Daniel (1997): Zeit- und ortsaufgelöste Bestimmung der Temperatur- und Konzentrationsverteilung in technischen Verbrennungssystemen über die gefilterte Rayleigh-Streuung (FRS), Promotion: Erlangen 01.08.1997; Verlag ESYTEC, Erlangen: Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik ; H. [19]97,2
ISBN: 3-931901-05-X

Journale

Hennecke, C.; von der Haar, H.; Dinkelacker, F.  (2017): Failure Detection in an Annular Combustion Chamber with Experimental and Numerical Methods, J Aeronaut Aerospace Eng 6:193
DOI: 10.4172/2168-9792.1000193

Hartmann, U.; Hennecke, C.; Dinkelacker, F.; Seume, J. (2016): Automatic Detection of Defects in a Swirl Burner Array Through an Exhaust Jet Pattern Analysis, ASME. J. Eng. Gas Turbines Power, Vol. 139, Issue 3, 031504
DOI: 10.1115/1.4034449

Muppala, S.P.R.; Manickam, B.; Dinkelacker, F. (2015): A Comparative Study of Different Reaction Models for Turbulent Methane/Hydrogen/Air Combustion, Journal of Thermal Engineering, Vol. 1, 367-380, 2015.

Ratzke, A.; Schöffler, T.; Kuppa, K.; Dinkelacker, F. (2015): Validation of Turbulent Flame Speed Models for Methane-Air-Mixtures at High Pressure Gas Engine Conditions, Combustion and Flame 162, 2778-2787, 2015.

Rezaei, R.; Dinkelacker, F.; Tilch, B.; Delebinski, T.; Brauer, M. (2015): Phenomenological modeling of combustion and NOx emissions using detailed tabulated chemistry methods in diesel engines, Intern. Journal of Engine Research, p. (1-11), 2015
DOI: 10.1177/1468087415619302

Denkena, B.; Köhler, J.; Kästner, J.; Göttsching, T.; Dinkelacker, F.; Ulmer, H. (2013): Efficient Machining of Microdimples for Friction Reduction, Journal of Micro and Nano-Manufacturing, Vol. 1 (2013), Issue 1

Ulmer, H.; Dinkelacker, F.; Kästner, J.; Denkena, B. (2013): Tribologische Optimierung von Zylinderlaufbuchsen durch spanend eingebrachte Mikroschmiertaschen, Tribologie und Schmierungstechnik, Ausgabe 5/2013, Seite 28 – 35, 2013

Lehrbuchbeiträge

Höltermann, M. (2015): Particle Image Velocimetry as a Technique to Investigate Turbulent Combustion Processes, Lehrbuchbeitrag in Eleventh International Course For Young Researchers - Computational Engineering (Ed. P. Stankov), Pamporovo, Bulgaria. May 2015. S. 85-90, ISSN 1314-0779

Gröger, K. (2014): Visualization of Inhomogeneous Mediums - Example of Schlieren Diagnostics, Lehrbuchbeitrag in Tenth International Course For Young Researchers - Computational Engineering (Ed. P. Stankov), Pamporovo, Bulgaria. May 2014. S. 34 -38, ISSN 1314-0779

Höltermann, M. (2013): Laser Measurement Techniques for Characterisation of Turbulent Combustion, Lehrbuchbeitrag in Ninth International Course For Young Researchers - Computational Engineering (Ed. P. Stankov), Pamporovo, Bulgaria. June 2013. S. 67-71, ISSN 1314-0779

Höltermann, M. (2013): Developing a Defect Detection Method for Aircraft Engines via Experimental and Numerical Approaches, Lehrbuchbeitrag in Ninth International Course For Young Researchers - Computational Engineering (Ed. P. Stankov), Pamporovo, Bulgaria. June 2013. S. 72-75, ISSN 1314-0779

Höltermann, M. (2013): Particle Image Velocimetry as a Technique to Investigate Turbulent Combustion Processes, Lehrbuchbeitrag in Fifth Annual International Course Ventilation Efficiency and Indoor Climate Quality, Ohrid, Mazedonien August 2013 (Ed. M. Serafimov), University “Ss. Cyril and Methodius”. S. 131-136
ISBN: 13 978-608-4624-11-0

von der Haar, H. (2012): Deployment of a testing bench and determination of velocity field of premixed turbulent flames using particle image velocimetry, S. 160-169, Lehrbuchbeitrag in Fourth International Course Numerical Heat Transfer, Kopaonik, Serbien 2012 (Ed. G. Illic), University of Nis.

Tagungsbeiträge

Höltermann, M.; Kawaharada, N.; Wichmar, J.; Dinkelacker, F. (2017): Messungen zur Eindüsung von wässriger Harnstofflösung in einen Hochdruck-Heißgaskanal für SCR-Anwendungen, Motorische Verbrennung - Aktuelle Probleme und moderne Lösungsansätze (XIII. Tagung), Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik, Heft 17.1, S. 51-61, Ludwigsburg

Höltermann, M.; Wichmar, J.; Wittenbreder, T.; Dinkelacker, F. (2017): Investigation of Ammonia Synthesis for Large Scale SCR-Applications by Means of a Hot Gas Test Rig, 8th European Combustion Meeting, Dubrovnik, Croatia

Kawaharada, N.; Gröger, K.; Kaiser, M.; Thimm, L.; Hansen, H.; Dinkelacker, F. (2017): Investigation of Detailed Injection Processes Inside the Injector and in the Spray Near Field, VII International Congress on Combustion Engines 2017 (PTNSS), Poland, June 27-29, 2017, PTNSS-2017-048

Kawaharada, N.; Höltermann, M.; Wichmar, J.; Dinkelacker, F. (2017): Investigation on the role of atomization air mixing on the spray characteristics of air assisted atomizer, ILASS–Europe 2017, 28th Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, 6-8 September 2017, Valencia, Spain
DOI: 10.4995/ILASS2017.2017.4768

Marko, F.; Koenig, G.; Goldmann, A.; Dinkelacker, F. (2017): Spectroscopic analysis of yellow flame luminescence at premixed charged otto-cycle engine combustion, 13th Engine Combustion Processes – Current Problems and Modern Techniques, Ludwigsburg, Germany

von der Haar, H.; Hennecke, C.; Dinkelacker, F. (2017): Approach of Future Defect Detection in Aircraft Engines by Optical Measuring Exhaust Gases, 8th European Combustion Meeting, Dubrovnik, Croatia

Hartmann, U.; Hennecke, C.; Dinkelacker, F.; Seume, J. (2016): Automatic Detection of Defects in Aircraft Engines Through an Exhaust Jet Pattern Analysis, Proceedings of the ASME 2016 Turbomachinery GT2016, June 13-17, 2016, Seoul, South Korea, GT2016-56467

Kuppa, K.; Goldmann, A.; Dinkelacker, F. (2016): One-Step Chemistry Model for Methane Post-oxidation in Gas-/Biogas Engines, 24th Journées d’Etude of the Belgian Section of the Combustion Institute, Louvain-la-Neuve, Belgien

Kuppa, K.; Korb, B.; Dinkelacker, F.; Wachtmeister, G. (2016): Abschlussbericht - Ursachen und Reduktionsmaßnahmen der THC-Emissionen in Gasmotoren, FVV Frühjahrstagung 2016, Informationstagung Motoren Heft R574-2016

Kuppa, K.; Korb, B.; Dinkelacker, F.; Wachtmeister, G.; Prager, M.; Waldenmaier, U. (2016): Causes and Reduction of THC Emissions of Gas Engines, 25th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology, Aachen, 10. -12. Oktober

Marko, F.; König, G.; Schöffler, T.; Dinkelacker, F.; Bohne, S. (2016): Vergleichende thermodynamische und optische Untersuchungen von Hoch-Frequenz-Corona- und Funken-Zündung an einem NFZ-Erdgas-Forschungsaggregat mit Ladungsverdünnung durch Abgasrückführung, 3. Internationale Tagung Zündsysteme für Ottomotoren, Berlin, 3.-4. November 2016, eingereicht

von der Haar, H.; Hartmann, U.; Hennecke, C.; Dinkelacker, F.; Seume, J. R. (2016): Early Defect Detection on an annular Swirl-Burner-Array by Optical Measuring Exhaust Gases and Numerical Analysis, Proceedings of the ASME Turbo Expo 2016, June 13-17, 2016, Seoul, South Korea, GT2016-57847

Hansen, H.; Jollet, S.; Niemeyer, D.; Thimm, L.; Dinkelacker, F. (2015): Influence of the spray hole geometries on cavitation formation inside diesel injector nozzles, Proc. 2nd Conference on Engine Processes, Berlin, 2.-3. July 2015, pp. 158-167, 2015.

Hennecke, C.; Hartmann, U.; Dinkelacker, F.; Seume, J. (2015): Correlation of Defects in an Annular Swirl-Burner-Array by Optical Measuring Exhaust Gases and Numerical Analysis, 64. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2015, 22-24 September 2015, Rostock

Hennecke, C.; Hartmann, U.; Dinkelacker, F.; Seume, J. R.; von der Haar, H. (2015): Fehlerfrüherkennung von Brennkammerdefekten einer Ringbrennkammer aus einem 8-Drallbrenner-Array mittels optischer Abgasstrahlanalyse und numerischer Zuordnung, 27. Deutscher Flammentag - Verbrennung und Feuerung, VDI-Berichte 2267, S. 393–402, 16-17 September 2015, Clausthal-Zellerfeld, Germany
ISBN: 978-3-18-092267-6

Kaiser, M.; Kawaharada, N.; Hara, T.; Gröger, K.; Dinkelacker, F. (2015): Introduction of the Remote Optical Connectivity Method, 13th International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ICLASS 2015) Tainan, Taiwan, August 23-27, 2015

Korb, B.; Kuppa, K.; Dinkelacker, F.; Wachtmeister, G. (2015): THC-Emissions in Gas Engines-Experimental and Numerical Studies, Der Arbeitsprozess des Verbrennungsmotors - 15. Tagung, Graz

Lehmann, E.; Grünzweig, C.; Jollet, S.; Kaiser, M.; Hansen, H.; Dinkelacker, F. (2015): Visualisation of diesel injector with neutron imaging , 9th Int. Conference on Cavitation (CAV2015), Lausanne (CH), Dez. 2015, Publication in: Journal of Physics: Conference Series 656 (2015) 012089
DOI: 10.1088/1742-6596/656/1/012089

Rezaei, R.; Dinkelacker, F.; Tilch, B.; Delebinski, T.; Brauer, M. (2015): Phenomenological modeling of combustion and NOx emissions using detailed tabulated chemistry methods in diesel engines, Tagungsband Motorische Verbrennung - Aktuelle Probleme und moderne Lösungsansätze (XII. Tagung), Ludwigsburg, 12.-13. März 2015, ESYTEC, Erlangen, Heft 15.1, S. 303-315, 2015.

Rezaei, R.; Dinkelacker, F.; Tilch, B.; Delebinski, T.; Brauer, M. (2015): Physical modeling of combustion for diesel enginesand assessment of a NOx-kinetic for gasoline, gas and diesel engines, Proc. 2nd Conference on Engine Processes, Berlin, 2.-3. July 2015, pp. 59-74, 2015.

Schöffler, T.; König, G.; Dinkelacker, F.  (2015): Optische Analyse der vorgemischten Methanverbrennung an einem Einzylinder-Transparentaggregat mit Ladungsverdünnung durch Abgasrückführung, Tagungsband Motorische Verbrennung - Aktuelle Probleme und moderne Lösungsansätze (XII. Tagung), Ludwigsburg, 12.-13. März 2015, ESYTEC, Erlangen, Heft 15.1, S. 165-178, 2015.

Ulmer, H.; Pasligh, H.; Dinkelacker, F.:  (2015): Measurement of the Tribological Performance of Diesel Heavy-Duty Engines Depending on the Cylinder Liner Surface, International Tribology Conference Tokyo, 16th – 20th September 2015, in print

Kuppa, K.; Dinkelacker, F. (2014): Development of a Hybrid-Model for CH4 Emissions in Biogas Engines, 14th Int. Workshop on Premixed turbulent Flames, San Francisco, USA

Höltermann, M.; Hennecke, C.; Dinkelacker, F. (2014): Investigations of the Influence of Turbulent Length Scales on Premixed Flames by an Active Grid Burner, 35th International Symposium on Combustion, August 3 to 8, 2014, San Francisco, USA [WIP poster]

Jollet, S.; Hansen, H.; Bitner, K.; Niemeyer, D.; Dinkelacker, F. (2014): Experimental and numerical investigations of 90 µm real-size transparent nozzles with high pressure conditions, ILASS – Europe 2014, 26th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, Bremen, Germany, 8-10 Sep. 2014

Kaiser, M. (2014): Spray-Nahbereichs-Diagnostik, Grundlagen und moderne Anwendungen der Verbrennungstechnik, S. 427-441, Institut für Technische Verbrennung, Hannover

Korb, B.; Kuppa, K.; Dinkelacker, F.; Wachtmeister, G. (2014): Zwischenbericht - Ursachen und Reduktionsmaßnahmen der THC-Emissionen in Gasmotoren, FVV Herbsttagung 2014, Informationstagung Motoren Heft R568-2014

Kuppa, K.; Butzbach, G.; Ratzke, A.; Dinkelacker, F. (2014): A Numerical Approach for the Prediction of Unburned Hydrocarbon Emissions in Gas Engines, Flame Structure, Berlin

Dinkelacker, F.; Ratzke, A.; Kuppa, K. (2013): Wege zu einem UHC-Berechnungsmodell für Gasmotoren, Der Arbeitsprozess des Verbrennungsmotors - 14. Tagung, Graz

Heilig, A.; Kaiser, M.; Qian, D.; Dinkelacker, F. (2013): Optische Diagnostikmöglichkeiten des Primärzerfalls für Dieselsprays, Motorische Verbrennung - Aktuelle Probleme und moderne Lösungsansätze (XI. Tagung), Berichte zur Energie- und Verfahrenstechnik, Heft 13.1, S. 447-458, Ludwigsburg, Deutschland

Hennecke, C.; Maronna, T.; Dinkelacker, F. (2013): Detektion von Triebwerksbrennkammerfehlern durch Analyse von Temperatur- und Speziesprofilen der Heißgase eines Analog- Brennkammermodells, 26. Deutscher Flammentag 11.-12.09.2013, Duisburg

Kaiser, M.; Heilig, A.; Dinkelacker, F. (2013): Simultaneous Application of the Optical Connectivity Method and Near Field Spray-Shadowgraphy for the Investigation on the Break-up of Diesel Spray, 6th European Combustion Meeting (ECM), Lund, Schweden

Ulmer, H.; Dinkelacker, F.; Engelke, F.; Reithmeier, E.; Göttsching, T.; Denkena, B.; Hübsch, Ch.; Bach, Fr.-W.; Fast, H.; Rienäcker, A. (2013): Microstructuring of Thermo-Mechanically Highly Stressed Surfaces for Application in Internal Combustion Engines, World Tribology Congress 2013, Torino, Italy, September 8th - 13th 2013

Ulmer, H.; Dinkelacker, F.; Kästner, J.; Denkena, B.; Hübsch, Ch.; Bach, F.-W.  (2013): Investigation of Microstructured Cylinder Liner Surfaces for Friction Reduction, CIMAC (Conseil International des Machines à Combustion), Shanghai, China, May 13th - 16th 2013

Heilig, A.; Kaiser, M.; Dinkelacker, F. (2012): Near Nozzle High-Speed Measurements of the Intact Core for Diesel Spray, ICLASS, Heidelberg, Germany

Kaiser, M.; Heilig, A.; Dinkelacker, F. (2012): Application of the Optical Connectivity Method to a Real Size Heavy Duty CIDI-Injector, The 8th International Conference on Modeling and Diagnostics for Advanced Engine Systems (COMODIA), Paper MD2-4, p. 1-5, Fukuoka, Japan

Ulmer, H.; Dinkelacker, F.; Kästner, J.; Denkena, B. (2012): Tribologische Optimierung von Zylinderlaufbuchsen durch Mikrostrukturen, Tribologie Fachtagung Göttingen 2012, Seite 70/1 – 70/11

Heilig, A.; Kaiser, M.; Dinkelacker, F. (2011): Spray Analysis and Comparision of Diesel and Biodiesel-Methanol Blends, ILASS – Europe 2011, 24th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, Estoril, Portugal

Vasyliev, I.; Heilig, A.; Kaiser, M.; Dinkelacker, F. (2011): Influence of biofuel properties on injection characteristics in a constant pressure chamber, Internal Combustion Engines, No. 2, p. 37-41, Kharkov, Ukraine